Pierwsze chwile na nowym zleceniu są bardzo ważne, ale jednocześnie często stresujące dla każdej ze stron. Bardzo liczy się pierwsze wrażenie dlatego przedstawiamy kilka wskazówek dzięki którym sprawisz, że wszystko będzie przebiegało o wiele łatwiej.

Poniższe porady zostały przygotowane przez Bravecare Sp. z o.o. w trosce o wszystkie opiekunki wyjeżdżające do pracy w Niemczech.

Jak to się wszystko odbywa? Krok po kroku:

Po dotarciu na miejsce zlecenia zapoznajesz się z Podopiecznym, jego rodziną oraz Zmienniczką, jeśli jedziesz na wymianę. W każdym momencie możesz też skontaktować się z Koordynatorem, który pomoże Ci we wszystkich sytuacjach i odpowie na Twoje pytania.

Jak przygotować się do wyjazdu?

- przed wyjazdem przypomnij sobie podstawowe słownictwo w języku niemieckim dotyczące opieki, chorób wieku podeszłego, sytuacji z życia codziennego jak robienie zakupów, gotowanie, ubieranie, mycie, pielęgnacja

- zapisz kontakt do swojego Koordynatora, dane swojej firmy, dane i adres podopiecznego, a także dane przewoźnika, który przetransportuje Cię na zlecenie, aby w razie potrzeby móc się skontaktować

- przygotuj sobie listę pytań do zmienniczki, jeśli jedziesz na wymianę - często wymiany odbywają się szybko, w stresie i zdarza się zapomnieć zapytać o istotne sprawy. Poniżej zamieszczamy przykładowe pytania, które mogą pojawić się na Twojej liście:

O której godzinie podopieczny budzi się i o której godzinie idzie spać?

◦ Czy podopieczny je posiłki o stałych godzinach?

◦ Czy podopieczny ma swoje specyficzne przyzwyczajenia? Jeśli tak, to jakie?

◦ Czy ktoś odwiedza podopiecznego? Jeśli tak to kto i w jakich porach?

◦ Jak obsługuje się sprzęty domowe np. pralkę, zmywarkę, piekarnik?

◦ Jak wygląda czas wolny na zleceniu? Czy podczas czasu wolnego ktoś inny przejmuje opiekę  

 nad podopiecznym?

Co warto zabrać ze sobą?

- dokumenty tożsamości np. dowód osobisty, prawo jazdy (jeśli posiadasz)

- telefon komórkowy z włączonym roamingiem oraz ładowarkę

- kartę płatniczą (na terenie Niemiec zapłacisz kartą Visa, MasterCard, Maestro i Cirus), trochę gotówki w walucie EURO na własne wydatki – zawsze warto się zabezpieczyć na wypadek niespodziewanych sytuacji

- niezbędne środki higieniczne, odzież, mały ręcznik i leki jeśli przyjmujesz

- wygodne ubrania i wygodne obuwie

- kartka z formułką wzywania pogotowia w języku niemieckim (przykład załączamy na końcu artykułu)

Podczas pakowania pamiętaj, że przewoźnicy zazwyczaj posiadają limity bagażowe, najczęściej do 25-30 kg.

Co po dotarciu do domu podopiecznego?

Po przyjechaniu na miejsce zlecenia dostaniesz niezbędne informacje dotyczące Twoich obowiązków, planu dnia seniora oraz tego, jakie ma on zalecenia lekarskie i dietetyczne od rodziny podopiecznego oraz od poprzedniego Opiekuna, jeśli jedziesz na wymianę. Warto też wiedzieć, jaki jest stan Podopiecznego w sferze aktywności fizycznej i psychicznej, jak lubi spędzać czas. Zorientuj się też, gdzie jest najbliższy sklep, apteka i punkty usługowe. Ustal z rodziną zasady korzystania z internetu oraz swój czas wolny.

Pamiętaj o dobrym nastawieniu i szczerym uśmiechu - to na pewno spowoduje dobre pierwsze wrażenie na Podopiecznym i jego rodzinie! ??? Dobre relacje z rodziną spowodują, że czas pracy będzie przyjemniejszy. Głęboko wierzymy, że opieka nad drugim człowiekiem może być też pasją, jeśli wykonuje się ją z zamiłowaniem, troską i zaangażowaniem.

UWAGA!

Jeśli na miejscu zlecenia zastałeś warunki rażąco różniące się od wcześniej ustalanych lub stan zdrowia podopiecznego nie zgadza się z uprzednimi informacjami, to koniecznie skontaktuj się niezwłocznie ze swoim Koordynatorem! Tak samo zareaguj w sytuacji, jeśli podopieczny albo jego rodzina wymaga od Ciebie dodatkowych obowiązków, o których wcześniej nie było mowy. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości, dzwoń do swojego Koordynatora, on jest po to, aby Ci pomóc.

Jakich czynności nie wolno wykonywać Opiekunom wedle niemieckiego prawa?

- zabroniona jest ingerencja w powłokę skórną np. podawanie zastrzyków, insuliny

- nie wolno samodzielnie podawać leków Podopiecznemu – zadaniem Opiekuna jest dopilnowanie, by Podopieczny przyjął leki, natomiast ich rozdzielaniem zajmuje się niemiecka pomoc medyczna lub członek rodziny. Ponadto należy pamiętać, aby nie mierzyć poziomu cukru i nie zakładać się skarpet uciskowych Podopiecznym.

Co robić w sytuacjach nagłych?

Pamiętaj, że panika nie jest dobrym doradcą. Jeśli dojdzie do wypadku z Twoim udziałem lub Podopiecznego, zadzwoń jak najszybciej na numer alarmowy w Niemczech (Notruf) - tel. 112 i poinformuj o zdarzeniu. Pod tym numerem, tak samo jak w Polsce, znajduje się Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które w zależności od sytuacji przekieruje Cię na policję, pogotowie lub straż pożarną. Podaj adres, pod którym doszło do wypadku, a także imię, nazwisko i wiek osoby poszkodowanej oraz szczegóły zdarzenia.

Przykład wzywania pogotowia w języku niemieckim, który możesz zapisać na kartce i pozostawić przy telefonie stacjonarnym w domu podopiecznego:

Guten Tag, ich heisse Maria Nowak. Ich bin Betreuerin von Frau Schmidt. Meine Pflegebedürftige ist ohnmächtig geworden. Sie hat hohes Fieber und ich kann ihnen Puls kaum spüren. Meine Adresse ist Hasselbrookstrasse 10 in Hamburg.

Dzień dobry, nazywam się Maria Nowak. Jestem opiekunką Pani Schmidt.Moja Podopieczna zemdlała. Ma wysoką gorączkę i słabo wyczuwalny puls. Mój adres ul. Hasselbrook 10 w Hamburgu.

Ważne zasady:

- nie otwieramy korespondencji przeznaczonej dla Podopiecznego lub członków jego rodziny, chyba że po wcześniejszym uzgodnieniu

- nie zostawiamy podopiecznego samego

-  Zawsze rozliczamy się z pieniędzy. Jeśli Podopieczny lub jego rodzina powierzą nam pieniądze ( na zakupy, opłacenie rachunków lub wizyty u lekarza) należy notować każdy wydatek.

Pamiętaj, aby pod żadnym pozorem nie spożywać alkoholu ani innych używek w miejscu pracy!

Sprawujesz opiekę nad drugim człowiekiem, a to duża odpowiedzialność za jego życie i zdrowie! Działamy w pełni profesjonalnie i nie dajemy zgody na tego typu zachowania.